Ville Hoikkalan blogi Ville Hoikkala esittää kysymyksiä ja lausuu mielipiteitä mitä ihmeellisimmistä asioista

Kaikki blogit puheenaiheesta Polttoainevero

Liikennevirasto nollabudjetille sähköautokaudella?

Tein pienen laskuharjoituksen käyttäen seuraavia lukemia Suomen henkilöautokannasta:

  • ajoneuvokanta: 3000000 kpl
  • ajosuorite/v: 15000km
  • kulutus/km: 0,07l/km
  • veroa/l: 1€/l

Tulokseksi sain verokertymää n. 3 miljardia euroa vuodessa.

Kokoomuksen autoverosekoilu

Kokoomus vaikuttaa olevan täysin kujalla näine auto- ja ajoneuvoverokantoineen kertoessaan vuoron perään olevansa poistamassa autoveroa ja sitten taas korottamassa sitä. Uuden Suomen mukaan eilisessä A-studiossa ministeri Mykkänen kertoi seuraavaa vastaukseksi kysymykseen, mistä paikataan miljardin verokertymän putoaminen autojen muuttuessa vähäpäästöisemmiksi:

Autoilu edullisemmaksi ja liikenteen verotukselle tiekartta

Monelle suomalaiselle auton omistaminen on välttämätöntä. Samalla saa maksettavakseen liudan autoiluun liittyviä veroja: autoveron, ajoneuvoveron, polttoaineveron, veron liikenne- ja autovakuutusmaksuista sekä arvonlisäveroja (alv polttoaineista, uusista ajoneuvoista, varaosista, huollosta ja korjauksista). Näistä autoilijaan kohdistuvista veroista kilahtaa valtion kassaan yli 8 miljardia euroa vuodessa.

Kokoomus poistaisi autoveron eikä korottaisi polttoaineveroa - miten ihmeessä?

Kokoomus on kertonut tavoitteekseen poistaa autoverot kokonaan ainakin "päästöttömiltä" ja vähäpäästöisiltä autoilta, ja lisäksi Orpo sekä Sipilä vastasivat MTK:n vaalitenteissä etteivät korottaisi polttoaineveroa dieslein ja bensan osalta. Vaikuttaa hienolta, mutta herättää tukun kysymyksiä siitä, miten tämä oikein tehtäisiin verokertymän kannalta. Hitunen palaneen käryä nousee vienosti nenään.

Hallituksen veronkiristyksillä ja sanktioilla kiire - helpotuksilla taas ei

Budjettiriihessä ollaan erikoisella tavalla tekemässä verojen kiristyksiä ensi vuonna, mutta helpotukset tulevatkin voimaan vasta vuonna 2020 seuraavalla hallituskaudella. Tämä on ollut hallituskaudella useasti tapana - vaikkapa aktiivimalli laitetaan sanktioineen voimaan kiireellä siten, etteivät kohteet edes lain tulessa voimaan tiedä kuinka toimia.

Hallitus ei muista edes omia lupauksiaan – veronhimo on hallituksessa kova

Perussuomalaiset kysyivät eilen suullisella kyselytunnilla hallitukselta, aikooko hallitus laskea polttoaineveroa. Omasta mielestäni hallitus pettää antamansa lupaukset polttoaineveron alentamisesta, kun se ei näin tee.

Hallitus on aikaisemmin luvannut, että polttoaineveron laskemista harkitaan, jos raakaöljyn hinta nousee yli 80 dollarin barrelilta, kuten nyt on käynyt. Valtionvarainministeri Petteri Orpo kuitenkin totesi, että tällaisia toimia ei ole hallituksen listalla.

Väyläyhtiö (Live) olisi subventioautomaatti elinkeinoelämälle

Jo poisvedetyn Liikenneministeriön selvityksen 1/2017: Parempia väyliä – sujuvampaa liikennettä. Selvitys liikenneverkon kehittämisestä liiketaloudellisesti: Liikenneverkkoyhtiö (Live) läpikäyminen on edelleen tarpeen, sillä asiat tulevat eteemme vielä tavalla tai toisella.

Selvityksen alkuosassa todetaan, että valtion budjettikäytänteiden puitteissa väylien ylläpito ja kehittäminen ei onnistu tarkoituksenmukaisesti, vaan on perustettava erityinen yhtiö joka omistaa väylät ja kerää käyttäjiltä maksuja niiden ylläpitoon. Sitten todetaan yhtiön toiminnasta:

Paljon ajavat ja raskas liikenne hyötyvät väyläuudistuksesta

Tieliikenteen uudistushanke oli mahdottoman tehtävän edessä, selvityksen tiedotustilaisuudessa Anne Bernerin mukaan reunaehtoina oli, ettei mikään muutu. Lisäksi uudistuksen pontimena ja rajoitteina tuntuvan olleen muodollis-juridiset seikat, jotka saavat insinöörinveren kiehumaan.

Ensinnäkin on masentavaa, etteivät valtion budjetointikehykset mahdollista liikekirjanpidon kaltaista toimintokohtaista tarkastelua. Jos näin on, silloin väyläyhtiön perustaminen on tarpeen.

Valtion budjetti 2017, verotus, eläkeläiset

Hallitus on keventämässä kansalaisten tuloverotaakkaa. Tällä kerralla se koskee myös eläkeläisiä. Eläkeläisetkin ovat saamassa 0,6%:n prosenttiyksikön verohyödyn tuloistaan. Keskivertoeläkeläiselle tämä tarkoittaa vajaan 100 euron ostovoiman kasvua vuositasolla, eli vajaan kympin kuussa.

Monikulttuurisuus on rikkautta, josta pitää maksaa EU:lle bensaveroa.

Yleisessä tiedossa on, että EU on erilaisissa kriiseissä rämpivä Euroopan maita kurjistava instituutio, jonka johtajat elävät todellisuudesta irtaantuneina liittovaltiounelmissaan. Tätä perustellaaksen ei lisää todisteita kaivata. Niin surkeaa on ollut eurokriisin ja turvapaikanhakijatsunamin hoitaminen.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä